2017.02.16. Óramegbeszélés, feladatok felmérése Óralátogatás: 2017. február 15 - március 23. szabadon, órarendem szerint. Előzetes jelzős e-mail-ben szükséges. A tanórák 8:00-9:30-ig tartanak: febr. 23., márc. 9., márc. 16., márc. 23. Március 2. helyett március 1. 19:00-20:30 rendkívüli időpontban megtartott óra lesz. Ezt követően minden óra 7:30-9:30-ig tart. Az óravázlat beadásának végső időpontja március 23. Az óravázlat javított változatának beadási határideje az utolsó óra. Értékelés: a két hospitálási napló, a két leadott óravázlat, a tanítási gyakorlat, valamint az órai aktivitás, közreműködés alapján. Az esetleges hiányzásokat e-mail-ben, sms-ben, ... kéretik előre jelezni. Hospitálás, rövid gyakorlat, hosszú gyakorlat, ped-i minősítések, ... Mikor milyen óravázlat szükséges? Kinek milyen? Mit várnak el, s miből lehet dolgozni? Az óravázlat alapjai - hierarchia: NAT, helyi tanterv, tanmenet/tematikus terv, óravázlat, tankönyv, régi füzet, emlékek, ... Miért tegyük el az óravázlatokat, s azokat mire is lehet majd használni? Legfontosabb: a táblakép lenne... (Példa az elrendezésre. Mit hová írjunk? Mire van szükségünk az órán? Melyik táblarésznek mi a szerepe? Egy adott példa a mf-ú paraméteres egyenletek köréből...) Saját füzet, dossziék készítése az igazi óravázlatokhoz, melyekből még tanítani is lehet. Az időbeosztásról. Visszaélés az idővel - feladatok. Korosztályok - életkori sajátosságok. Csak a saját használható igazán. Lessünk a net-ről, nézzünk szét az óravázlatok között: tankonyv.hu, ofi.hu, ... Célok: a matematika tan. célja, nevelési célok, közösség, ... Tanár - értelmiségi munka, tervezés elsősorban, alkotás, ... --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.02.23. Összefoglalás: miből írjunk óravázlatot? NAT, helyi tanterv, mások/saját tanmenetek, tematikus terv ... óravázlat Fontos szempontok: Az óra helye a NAT/tanmenet/tematikus terv szerint. Fogalmak, tételek, ... hierarchiájában hol helyezkedi el, mire támaszkodik, ...? Mit ír a tankönyv? Legfontosabb: hová kell eljutni, mi az óra célja? Amivel most foglalkoztunk: feladatorientált tematikus terv. --> Feladatgyűjtemények tanulmányozása, érettségi feladatsoro tanulmányozása. Egy óra feladatorientált előkészítése, feladatok gyűjtése. Mit is vállaltunk? 12. osztály, emelt szint, ismétlés (II. félév) Sorozatok témaköre (5 óra) Előzmény: sorozatok tul-i (2 óra) számtani sorozatok (1 óra) Most: mértani sorozatok és vegyes példák (1 óra) Utána: szóbeli témakörök megbeszélése (9. és 10. tétel) (1 óra) Tankönyvek tanulmányozása: Sokszínű mat., Hajnal-féle mat. faktos tk. (NT 13434), ... Feladatgyűjtemény: ZŐD BOHÓC - IV. fejezet szempontok: feladatok vegyesen (a_1, a_n, n, q, s_n, ..., rekurzív) különféle megadások legyen könnyű, s nehéz is több témakör: algebra, geometria, ... számolós, bizonyítós, ... szöveges feladatok (!) kamatos kamat, törlesztőrészlet (!) mennyiség (kb. 10-15 - maradjon hf-nek is...) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.03.01. (19:00-20:30 kivételes, rendkívüli időpont) - szerda este! Hospitálás, jegyzőkönyv készítése. az óra menete időpontokkal események a tényleges feladatok táblakép Mi lehetett az óra terve? 5-10 pontban megadni. Óravázlat készítésének második pontja a feladat tényleges megoldása megoldási módok, többféle megoldás időbeosztásról a táblakép egy feladat részletes táblaképe - minta --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.03.09. Óravázlatpéldák, űrlapminták - rövid, ill. részletező minták fejléc, cél, típus részletes kidolgozás (feladat+mo.+táblakép) - kezdő pedagógus idő, időkeret didaktikai egység cél - tanítási / nevelési / képességek, készségek Példa: parabola és egyenes kölcsönös helyzetének vizsgálata az órán. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.03.16. Mi kerüljön az egyes cellákba? didaktika óra menete módszerek forma Példa: háromszögek nevezetes vonalainak tanítása. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.03.23. Hospitálási jegyzőkönyvek elemzése Óraelemzés kérdései --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.03.30. Luca és Niki órái --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.04.06. Julcsi és Andris órái Táblakép, mértékegység (+1 geom. fel.) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2017.04.20. Évi és Laci órái Az óravázlat javított változatának beadási határideje az utolsó óra. Péter