2020.02.13. Óramegbeszélés, feladatok felmérése, értékelési rendszerünk (aktív részvétel, eszközkészítés, dolgozatjavítás és értékelés, fogalomépítés, fogalmi háló, + javítás...) A következő órától: a gyakorlat leírása, ajánlott irodalom a mathdid.elte.hu oldalon várható... ... Otthoni meggondolásra: PéBé tanár úr, a C osztály osztályfőnöke lelkesen érkezett a reggeli órára. - Képzeljétek, megálmodtam a matematika emelt szintű érettségi átlagunkat! - És, mennyi volt, tanár úr? - Azt sajnos, elfelejtettem, de emlékszem, hogy a D-sek átlaga szabályos közelítéssel 84,3, az E-seké 85,1, a három osztály átlaga pedig 87,9 volt. Tudjuk, hogy a D-ből 11-en, az E-ből 14-en, tőlünk pedig 24-en írnak emelt szintű érettségit. Ebből már ki lehet számolni az osztályátlagot. a) Mennyi a C-sek osztályátlaga egy tizedesjegyre kerekítve, ha minden diák érettségi eredménye csak egész százalék lehet? A Szalagavató nyitótáncában a C-sek 20%-a, a D-sek 25%-a vesz részt. Az egyik szünetben 4 fő C osztályos és 2 fő D osztályos tanuló vásárolt pizzát a büfében. b) Mennyi annak a valószínűsége, hogy közülük pontosan ketten táncolnak a nyitótáncban? Készíts megoldást, s pontozási útmutatót úgy, hogy a végösszeg 14 pont legyen. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.02.20. Ez a foglalkozás már az Eötvös Gimnázium III./307-es termében lesz 16:30-as kezdettel. Megállapodások - célkitűzések a félévre: reprezentáció (Bruner, van Hiele) feladatelemzés, feladatsor készítése (egyedül vagy párban) fogalomépítés, fogalmi háló óralátogatás (+óraelemzés, óraelemzés szempontjai) + óraterv készítése egy kisebb anyagrészhez (egyedül vagy párban) óraszervezés, munkaformák - hatékonyság (beadandó készítése csoportban) motiváció, modellkészítés, szemléltetőeszköz (egyedül vagy párban) szituáció, szituáció elemzése magyarázat hatékonysága A házi feladat megbeszélése. Rájöttünk, hogy ez egy sokkal összetettebb feladat... közös munka - csoportmunka - ötletelgetés - kidolgozás - ... Otthoni meggondolásra: most már igazából a múltkori feladat a b) résszel feladat egy pontozási útmutató készítése (az a) és b) rész együttesen 14 pont) milyen szempontjai vannak/lehetnek az értékelésnek? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.02.27. A házi feladat átgondolása, a b) rész pontozási útmutatója. Mit mérünk? Mit értékelünk? Kinek szól a felada? Mit jelenítünk meg a pontokban? Mit hangsúlyozunk? Mit jelzünk? (tudás, kreativitás, számonkérhetőség, objektivitás, ...) A pontozási útmutató leírása, strukturáltsága, gondolati egységei, ... Az értékelés. Diagnosztikai (felmérés, problémák feltárása, mire építek, ...) Formatív - visszajelzés (tanulónak, szülőnek, iskolának, tanárnak, igazgatónak, ...) Szummatív (egységek lezárása, ellenőrzés, ...) Funkciói: fejlesztés, mitiválás, megerősítés, mintamutatás, előjelzés, tájékoztatás, szelektálás, ... Alapelveink: objektivitás (szempontrenszer, javítókulcs, ...) - validitás (azt, amit tanítottunk) - reliabilitás (ugyanazt ugyanúgy, súlyozás, tudástükrözés, ...) Otthoni meggondolásra Jutalmazás, büntetés Mire jó az osztályozás? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.03.05. (az iskolai büfében találkozunk 16:30-kor kivételesen) Értékelés módjai szöveges százalékos osztályzatok (1-5, 5-1, 1-4, 1-10, 1-20, ...) jó-e az osztályzás? (sorrend, értelmezés, ösztönzés, összehasonlítás, könnyebbség?, érti a gyerek?, segít a további munkában?, stressz?, finomítás, egysíkú?, ...) jutalmazás/büntetés (szóval, pontok, kisjegyek, ...) Otthoni meggondolásra Szemléltetőeszközön gondolkodjunk. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.03.12. ELMARAD - rektori szünet ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.03.19. Tavaszi szünet (rendkívüli) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.03.26. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.04.02. Feladatok a Teams-ben A félév értékelésének terve Értékelésről - közös feldolgozás Dolgozat javítása pontozási útmutató - közös megbeszélés dolgozat javítása - páros munka (javít, véleményez) Szemléltető eszköz készítése, leírása - egyéni véleményezés - egyéni (páros: egyikük a másikét) Órai munkaformák szempontrendszer - órai közös megbeszélés táblázat kitöltése - páros munka Fogalomépítés szempontrendszer - órai közös megbeszélés táblázat kitöltése - páros munka A tervezés szempontjai - órai, közös megbeszélés Óravázlat szempontrendszer - közös megbeszélés készítés - egyéni értékelés (pár, cserével) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.04.09. (már volt tavaszi szünet, most lesz óra) Házi feladat április 14-ig: 1. fotó, videó, ... az elkészített eszközről (lehet több is) 2. Az eszköz leírása (mire való, korosztály, témakör, problémamegoldás, általánosítás, ... 1-2 oldal) 3. Tanulótárs alkotásáról vélemény (max. fél oldal) A mai óra vázlata tanítás --> elvonatkoztatás, általánosítás, ... -hoz készítünk szemléltetőeszközt szemléltetés, szemléletesség pl. számfogalom kialakulása (egy-egyértelmű megfeleltetés a ujjacskák és az almák, kuglibábuk, ... között) - érzékelés, észlelés, ... pl Thales-tétel (kör az udvaron...) eszközeink (egyszerűsítések a jobb megértéshez) valóságos tárgyak, az életből ellesett példák saját gyártás öf-ek törvényszerűségek általánosítás (pl. folytonosság - víz; egész számok - pl. korongok; ...) térgeometria - modell, végigsimítás, számolja meg a csúcsait, ... testek lerajzolásának tanítása (tér-sík, élszám, csúcsszám, láthatóság, láttatás -- élményszerű legyen!) számítógépes modellek pl. szemléltetőeszközön való irányítás lehetősége programozott tanítás (egyéni, v. csoportos) -- megfigyelés, észrevételek, problémamegoldás, modell hibái, ... A megértés, tanulás hatékonysága olvasás hallás után rajzolás audióvizuális gyakorlattal tanítva másokat Absztrakt <-- konkrét Közvetlen megjelenítés --> ikonikus megjelenítés --> szimbolikus megjelenítés Problémamegoldás, megértés lépései konkrét, valóságos probléma megoldása modell segítségével modellek megfigyelése, ábrázolása az ábra mellett a gondolatmenet ellenőrzése pusztán az ábra alapján problémamegoldás További példák voltak még: kocka síkmetszetei? a(n)=3a(n-1)-4, vagy a b(n)=b(n-1)+4 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.04.16. Comenius Szemléltetőeszközök bemutatása, értékelése A szemléltetőeszközök szerepe az oktatásban Hf.: a megbeszéltek alapján átdolgozni a szemléltetőeszközök dokumentációját. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.04.23. Szemléltetőeszközök bemutatása. Munkaformákról - elemzések (előnyok, hátrányok, fejlesztő hatása, megvalósítása, ...) Frontális munka Tanári magyarázat Önálló tanulói munka Páros munka Csoportos munkaforma Csoportos munkaforma kísérletezésere Játék Vita Kiselőadás ... Házi feladat a ,,Munkaformák'' c. táblázat kitöltése és feltöltése a Teams-be. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.04.30. A házi feladat (munkaformák) megbeszélése. Az új házi feladat a Teams-ben... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.05.07. Fogalmi háló szerepe. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2020.05.14.