2016.02.12. Óramegbeszélés, feladatok felmérése, értékelési rendszer, feladataink A gyakorlat leírása, ajánlott irodalom a mathdid.elte.hu oldalon. Oszthatóság def., tulajdonságok. Otthoni meggondolásra A gyakorlat jegyzetének feladatai 1-12. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.02.19. Oszthatósági feladatok bev. feladat: 323|20^2004 + 16^2004 - 3^2004 - 1 (milyen rávezető feladatok lennének + szorzattáalakítások buktatói, mi emelhető ki a^n+b^n, ill. a^n-b^n összegekből, ezek buktatói, szimm. összegek szorzattáalakítása, ...) 6|a^n-a, 17|2^16-1, stb. Otthoni meggondolásra Sárga Bohóc 52. oldalának feladatai --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.02.26. Oszthatósági feladatok A feladatsor 12. példája. Osztók száma, összege, tökéletes szám, ... Válogatás a SB. 52. oldalának feladataiból. Megoldások ötletek alapján, szorzattáalakítással. A teljes indukció módszere. Feladatok a telj. ind-ra. Otthoni meggondolásra Sárga Bohóc 53. oldalának 146-os példája. Hogyan indul ez általános iskolában? Egy lehetőség. És középiskolában? Meddig jussunk el? Mit vigyünk szakkörre? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.03.04. A házi feladat példái - teljes indukció módszere, gyak. (SB. 52. oldal feladatai: 154., 156.) Milyen feltételek mellett lesz egy szám négyzetszám? Otthoni meggondolásra SB. 52. oldal: 151. Áll.: 444....444 - 11 * 44...44 + 9 négyzetszám 2n db n db Milyen n pozitív egész mellett lesz négyzetszám a köv. kif.? i) n^2-n+2 ii) n^3-n+2 iii) n^4-n+2 iv) n^5-n+2 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.03.11. 7|2222^5555+5555^2222 Diofantoszi egyenletek néhány típusa (szorzattá, teljes négyzetté alakítás) Hogyan kreáljunk diofantoszi egyenletet? Az egyenletek bevezetése különböző korosztályoknak. (Pl. tehetséggondozás.) Diofantoszi egyenletre vezető feladatok. Mindig kell az erős feltétel a változóra? Néhány feladat: x+y+z+xy+yz+xz+xyz=2000 1/x + 1/y + 1 = 6/xy x^2 + y^2 + z^2 = xy +xz + yz x^2 = y^3 +1 stb. Otthoni meggondolásra A jegyzet feladataiból 61-67. Az órán feladadott példák befejezése. x(y + 1)^2 = 243y --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.03.18. Az IKT becsempészése órára. Hogyan írjunk gyors szemléltetőpéldát: Excel, ill. progr. algoritmus. A házi feladat példái. További diofantoszi egyenletek. Pontosan három 2-sel felírni 0-12-ig az egészeket. (négy alapm., hatv., gyökv.) Érdekes, játékos feladatok. Otthoni meggondolásra A jegyzet feladataiból 51-56. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.04.01. ZH Otthoni meggondolásra A ZH feladatai --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.04.08. A ZH feladatainak megbeszélése Sorozatok tanítása Hogyan kerül elő általános iskolában, versenyfeladatok kérdései. Rekurzív megadás. (Pl. a(1)=5 és n>1 esetén a(n)=11*a(n-1)+2*d sorozatban megadott d értéke mennyi lehet, hogy minden hárommal osztható indexű tag osztható legyen hárommal.) Közép és emelt szint követelménye, felépítése, célja (plusz milyen tételek kellenek?, hogyan vezessük be?, ...) Példák: lehet-e egy számtani/mértani sorozat három eleme a sqrt{2}, sqrt{3}, sqrt{5}? Fibonacci rekurzív megadása. Kisebb tételek biz.: 1. Igazoljuk, hogy minden ötödik tagja osztható öttel. 2. f(1)+f(3)+f(5)+...+f(2n-1)=f(2n) stb. Otthoni meggondolásra A jegyzet feladataiból 71-73. Ződ Bohóc (ha nincs, szedd le az oldalam matek füléről...): IV.fejezet 270. oldal 166-167., valamint a 280. oldal 251. és 256. feladata. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.04.15. 2016 db pozitív szám mindegyike a további 2015 négyzetösszege. Mekkora a legkisebb szám? Sorozatos feladatok (összetett mértani és számtani sorozatos példák) Közepek def-i. Otthoni meggondolásra A-G közötti öf. általános biz. Náncsi néni 20 m kerítés segítségével akar a tyukoknak téglalapalakú részt elkeríteni a ház falához. Hogyan válassza meg a téglalap oldalait, hogy a legnagyobb területű részt kerítse el számukra? Adott kerületű egyenlőszárú háromszögek közül melyiknek maximális a területe? sqrt(a/(b+c)) + sqrt(b/(a+c)) + sqrt(c/(b+a)) > 2 a^4 + b^4 + c^4 >= abc(a+b+c) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.04.22. Riesz Frigyes általános biz. A-G-re. (Levélben el is küldtem a linkjét...) Egy másik indukciós biz. A-G-re (2-hatványokra telj. ind., majd tetsz. n-re) Feladatok Q-A-G-H-ra: terület max. adott kerület mellett, egyenlőtlenségek vegyesen Otthoni meggondolásra Egységnyi kerületű téglalapok közül melyiknek maximális a területe? Egységnyi területű téglalapok közül melyiknek minimális a kerülete? Egységnyi kerületű háromszögekben mekkora az oldalak reciprokösszegének minimuma? Legfeljebb mekkora lehet egy kétegység kerületű egyenlő szárú háromszög területe? Egységkerületű derékszögű háromszögek közül melyiknek maximális a területe? A K kerületű háromszögek közül melyikben lesz a súlyvonalak négyzetösszege a legkisebb? (x/y)^2 + (y/z)^2 + (z/x)^2 >= (x/y) + (y/z) + (z/x) 1/x + 1/y + 1/z >= 1/sqrt(xy) + 1/sqrt(yz) + 1/sqrt(zx) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2016.04.29. A feladott házi feladatok megbeszélése. Fontos kérdések: lehet-e szélsőértéke? (Fennállhat-e az egyenlőség?) hogyan oldható meg, melyik középre gondolhatunk? "úgy" miért nem lehet jó...? (pl. háromszögegyenlőtlenség) Otthoni meggondolásra Javaslat még: rendezési tétel. a_n=(1 + 1/n)^n szig. mon. nő 8abc<=(a+b)(b+c)(a+c) 4(a+b+c)=áll. Téglatest térf. max.? f(x)=2x^2 + 3/x^3 szélsőért.? f(x)=x(8-x)^2 max. g(x)=(5x^2 + 3)/(x) min.